Har du fått en crockpot i julklapp? 

Standard

Då har du säkert många frågor och jag har försökt samla vanliga frågor här. Hoppas de hjälper dig att komma igång på ett bra och lustfyllt sätt

1. Lämna crockpoten hemma själv! Ja, jag lämnar absolut min crockpot när jag är borta. För mig är det största grejen med den. Min står på diskbänk och noga med att inte ha något som står emot. Den känner sig inte ensam… 😉

2. Vad ska jag laga?

Du kan laga i stort sett allt… Kött, gröt, kyckling, fisk, paella, kanelbullar, soppa… När du lär dig basreglerna så går det enklare att improvisera. Här har du min crockpotreceptsamling på knappt 100 recept

3. Steka eller inte steka?

Denna fråga är ofta uppe. Jag skulle säga det beror på två saker-personlig smak och tid. Jag gillar att steka för jag gillar ytan och den effekt det har på smaken. Men har jag inte tid-ner med dem och kör bara 😊

4. Hur länge ska jag laga?

Första reglen! Alla crockpotar är lite olika precis som ugnar. De flesta recept du ser har tidsangivelser med 2 h intervaller t ex 6-8 h. Börja alltid med den kortaste tiden och se hur allt ser ut. Du lär dig nu hur din potta fungerar.

I grova drag: 

    5. Grönsaker- help? Grönsaker blir super- rotsaker kokar inte sönder och smaken blir toppen. Kör bakpotatis,sötpotatis, rödbetor. Gör många vegetariska soppor med linser som kan stå typ hela dagen. Potatis och andra rotfrukter tar längre tid, typ 6-8h.

    6. Vätska!!! Ta mindre än du tror.. kött ger av sig vätska och det är den du vill ha som smaksättning så späd inte ut med vatten för mycket. 

    7 Vilken modell?? Jag har klarat mig super på en basicmodell men är sugen på en större snart. Min är på 3,5 liter och ger middag till 2 vuxna, 2 småbarn och blir en lunch typ.

    Lycka till med din crockpot!!!

    2 responses »

      • Hej Anneli
        Jag har bara haft Crockpot och är väldigt nöjd med dem. Har haft en basic med vara tre lägen som var toppen i början och nu har jag en DuraCeramicgryta 😊 har inte provat andra modeller så svårt att säga hur de ställer sig mot originalet men tror nog att än så länge så är de bäst 😊 hoppas du fått svar på din fråga..
        Lycka till!
        Mvh Linda

    Kommentera

