Crockpot – Grekiska köttbullar 

Standard
Crockpot – Grekiska köttbullar 

Detta är ett av mina mest lagade recept! 

Det är ett litet omarbetat recept från Butler som vi lagat i vår familj sen jag var liten . Jag har anpassat det till crockpoten och den blir ännu godare i pottan för smakerna hinner utvecklas ordentligt. Massa vitlök i köttbullarna är nyckel!

Enkelt och helt enkelt underbart!!

Köttbullarna 

800 g nötfärs eller lammfärs

2 dl ströbröd 

2, 5 dl mjölk

1 ägg

4 pressade vitlöksklyftor 

0, 5 finriven gul lök

2 tsk salt 

2 tsk timjan 

Svartpeppar 

Tomatsås

2 burkar krossade tomater 

1 dl vatten 

1 grönsaksbuljongtärning 

3 msk tomatpure 

1 tsk timjan 

0, 5 tsk salt 

Gör så här:

Börja med att hälla ner tomater i din crockpot och sen resten av ingredienserna till såsen. Smula gärna ner buljongtärningen då jag har märkt ibland att vissa märken inte löser sig så bra. Rör om.

Häll ner ströbröd och mjölk i en skål och låt dra någon minut. Blanda sedan i ägg, kryddor, pressade vitlöksklyftor och lök och rör om väl. Blanda ner köttfärsen och se till att allt blandar sig bra. Rulla till stora köttbullar (typ pingisbollar) och lägg ner dem en i taget i tomatsåsen. 

Sista lagret kan hamna lite ovanför men det brukar blir bra ändå. Jag brukar flytta runt köttbullarna lite medan jag kokar riset.

Kör på låg i 5- 6 h eller hög i 2, 5 – 4 h. Mina blev klara idag på 2, 5.

Servera med ris och en fräsh sallad

5 responses »

  1. Pingback: Crockpot- Coq au vin | Lindas mathörna

Kommentera

