Crockpot – Fläskytterfile med lök i kryddig sås

Standard

Fläskytterfile är det ofta bra pris på så jag har letat efter ett sätt att tillaga den i pottan som tillfredsställer alla i familjen. Efter en kvälls surfning och lite hjärnaktivitet så skapades detta recept. Jag var hemskt nöjd även om jag var lite orolig i början för sojan luktade så starkt att jag trodde den hade jäst.

Grymt gott iallafall. Serverade med ugnstekt potatis, fetaostsallad och rödvinbärsgele.

Basen
1 kg fläskytterfile
1.5 rödlök i skivor
2 finhackade vitlöksklyftor

Sås
0.5 dl farinsocker
0.5 smulad köttbuljongtärning
2.5 dl varmt vatten
2 msk soja
2 msk ketchup
1 tsk salt
Svartpeppar

Lägg rödlök i botten på pottan

image

Putsa filen och lägg den i mindre bitar ovanpå löken. Rör ihop ingredienserna till såsen och häll såsen över kött och lök.

image

Kör den på låg i 3- 5 h eller hög i 2- 4 h beroende på hur varm din potta är

När köttet var klart så tog jag ut det ur pottan och hällde i lite matlagningsgrädde och lät det koka en stund till. Det blev en väldigt god sky att ha på potatisen.

Glömde ta en bild på allt när det var klart 🙂
Jag kommer definitivt göra detta recept igen ..

2 responses »

  1. Pingback: God jul och lite favoritrecept |

  2. Pingback: Nyårslöften och 5 fettsnåla crockpotrecept | Lindas mathörna

Kommentera

